Muzikaal samenwerken

Toen ik vorig schooljaar mijn tijdelijke functie als Muziekdocent begon op het ROC, was het al snel duidelijk dat het vak Muziek (of elk van de andere creatieve vakken) lastig is in te vullen met een interessant en treffend programma. Want, wat is nu precies je visie in het vak, werkend met leerlingen/studenten PW en OA? Wil je werken aan hun persoonlijke groei en muziek inzetten als middel, waar zij in hun werkveld straks van kunnen profiteren? Of wil je hen leren hun eigen muzikaliteit en creativiteit te vergroten, zodat ze zelfstandig aan de slag kunnen met een muziekactiviteit voor de kinderen? Welke kant wil je met het vak op? En wat vinden zij hierin interessant?

Het was een vraag die met flink bijschaven en vallen en opstaan beantwoord is in een prachtig mooie docentenhandleiding, waarin zowel eigen groei als het zelfstandig geven van een muziekactiviteit aan bod is gekomen. Veel met en voor elkaar zingen, samen musiceren, creatieve opdrachten om ‘out of the box’ te gaan denken, toepasbare spelletjes voor in de praktijk met kinderen en samenwerkingen met de disciplines Drama, Sport en Spel en Beeldende Vorming. Een mooi product waar ik erg trots op ben dat ik dit heb kunnen maken.

Samenwerken
Wat mij opviel terwijl ik de handleiding schreef, was dat er steeds een terugkomend aspect was, namelijk: samenwerken. Alle ideeën, opdrachten en speelstukjes, hadden dit onderdeel ten grondslag. Samenwerken met elkaar in groepjes, samenwerken vanuit de andere creatieve vakken, samenwerken met de kinderen, samenwerken met de docent…

Dat is wat muziek en creatieve vorming dus ook doet!

Zonder dat je het door hebt, ben je bezig met een diepere laag in je ontwikkeling, je persoonlijke groei, door de samenwerking. Ook ik heb dat weer opnieuw mogen ervaren. Het schrijven deed ik voornamelijk alleen, maar voor de invulling liet ik me  graag inspireren door mijn collega’s Creatief, boeken die ik uit mijn studententijd had (de boeken van Ger Storms bijvoorbeeld, met allerlei muzikale spelletjes) en zelfs door de leerlingen. Het ontstond, omdat ik bezig was met muziek. Dat was mijn grote les wat betreft de invulling van het vak: het is niet het 1 of het ander. Het is beide.

Out of the box
Het vak laat zich niet vastleggen in hokjes, het is juist zo mooi dat het van alles kan verbinden en mogelijkheden biedt om verder te kijken dan je neus lang is. En zo heb ik nu ook invulling kunnen geven aan het vak Muziek binnen de opleiding PW/OA. Alles komt aan bod: persoonlijke groei, stimulatie van de eigen ontwikkelingsgebieden, vergroten van het creatief denken, samenwerken, verkennen van de eigen muzikale vaardigheden, zelfvertrouwen, plezier met elkaar, vertrouwen in elkaar en uiteindelijk het geluk in jezelf weer wat meer gevoeld hebben.

De mooiste samenwerking die er bestaat!

Wil je muziek inzetten om de samenwerking in je groep te verbeteren? Lees dan mijn volgende blog, waarin ik voorbeelden geef van Muzikale groepsspelletjes voor kinderen!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s