Wat als ze niet mee zingen?

In mijn blogs schrijf ik graag over waarom zingen met kinderen zo belangrijk is. Pas geleden kreeg ik deze vraag bij mijn blog over taalontwikkeling en muziek, en ik moest er stiekem om lachen: wat als ze met geen mogelijkheid mee willen zingen? Wat doe je dan?

Want ja, dat kan natuurlijk ook. Sta jij daar je stinkende best te doen om een liedje leuk uit te voeren, krijg je geen reactie uit de groep. En dan? Stoppen? De vrouw die me dit vroeg, was gelukkig erg gemotiveerd om door te gaan. En ik hoop dat de meesten dit wel zullen doen! Maar misschien denk jij wel bij jezelf: zo, ik sta voor schut hier, ik houd er wel mee op, zingen daar begin ik niet meer aan. En dat zou ik jammer vinden! Want, of ze meezingen of niet, zingen doet iets bij die kleintjes en ik hoop je te kunnen inspireren vooral door te gaan met zingen voor deze lieve doelgroep.

Er gebeurt meer dan je denkt
Het zingen is vooral vanuit de begeleider belangrijk, kinderen in deze jonge leeftijd vinden meezingen soms nog erg eng. Maar door het vaak voor te doen (en soms ook overdreven voor te doen) raken de kinderen gewend aan de liedjes en de momenten waarop je dit doet. Het geeft vanzelf vertrouwen en uiteindelijk zullen ze tijdens het spelen of later met de andere kinderen erbij, gaan zingen en actief meedoen.

Ook is het ‘alleen maar’ luisteren naar een liedje niet erg: de hersenen doen actief mee (alleen zien wij dat niet van de buitenkant). In dit filmpje wordt op een leuke manier uitgelegd hoe er vuurwerk ontstaat in de hersenen, terwijl je luistert naar muziek.

Dus veel blijven zingen?
JA! Blijf alsjeblieft veel zingen met jonge kinderen, het is zo belangrijk voor hun taalontwikkelingsociaal-emotionele ontwikkelingzintuiglijke ontwikkeling en zo veel meer! Er gebeurt meer dan je denkt, ook al doen ze aan de buitenkant nog niet zo actief mee, voor je gevoel.

Mocht je zelf het vaak zingen van hetzelfde liedje een beetje saai vinden, kijk dan eens wat je nog meer met een liedje kunt doen (beperk je niet tot 1 creatieve activiteit, maar probeer breed te zoeken). Bijvoorbeeld:

  • maak een tekening of schilderij die goed bij het liedje past
  • maak van het liedje een toneelstukje met handpoppen of andere attributen
  • dans bij het lied, kunnen de kinderen zelf iets verzinnen?
  • zoek plaatjes om het liedje uit te beelden en hussel ze als een puzzel door elkaar: in welke volgorde moeten we nu de plaatjes leggen?
  • welk instrument past bij het lied: kun je bijvoorbeeld met de trommel iets toevoegen?
  • zoek een leuk boek, waarin het liedje mooi past en lees deze voor en zing het lied in het verhaal
  • of maak zelf een verhaal bij het liedje

Genoeg ideeën om uit te werken, ik hoop je hiermee een beetje geïnspireerd te hebben om veel te zingen met kleine kinderen!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s