Taalontwikkeling en muziek

Naast dat zingen en musiceren ontzettend leuk is, brengt het ook mooie neveneffecten in de ontwikkeling van kinderen. Het maakt bijvoorbeeld sociaal, vergroot de fantasie en creativiteit en stimuleert de taalontwikkeling. In vorige blogs, kun je lezen over waarom ik zingen met kinderen zo belangrijk vind. En hoe je dan zou kunnen zingen met kleine kinderen.

Wat een logische gedachte is, is dat zingen goed is voor de taalontwikkeling. Door het zingen van de liedjes, leren kinderen nieuwe woordjes, ze horen hoe zinnen zijn opgebouwd en door de rijm wordt een tekst voorspelbaar en kunnen ze zelf invulling geven aan een tekst. Wat niet veel mensen weten, is dat er daarnaast door het ritme van de muziek meer activiteit plaats vindt in de hersengebieden die instaan voor het detecteren van patronen. En deze vaardigheid speelt een belangrijke rol bij het leren van een taal.  Daarom is het goed om ritmische spelletjes met (kleine) kinderen te spelen.

Voorbeelden van ritme-spelletjes

Baby’s vanaf 9 maanden kun je een trommel geven en ze mee laten spelen met een kinderliedje. Speel zelf ook leuke ritmes en laat de kleintjes op hun manier meespelen. Door gericht te luisteren naar een ritme, leren ze te focussen op wat ze ‘moeten’ en willen horen. Ze filteren als het ware de achtergrondruis uit, om zo de relevante informatie uit alle geluiden om zich heen te halen.

Met dreumesen en peuters kun je leuke klap-spelletjes spelen, zoals:

  • speel 3 verschillende muziekfragmenten af (filmmuziek leent zich hier heel goed voor) en klap/stamp of spring bij elk fragment zo goed mogelijk in de maat.
  • zeg de woorden ‘pannenkoek, pannenkoek, pannenkoek met stroop’ en klap erbij: de kinderen kunnen meeklappen of met een instrument meedoen, zeg de woorden steeds zachter en zachter, zodat uiteindelijk alleen het klappen/spelen op instrumenten, overblijft.
  • (voor de oudere peuters) het werken met plaatjes: leg verschillende plaatjes op de grond met daarop 1, 2, 3 of 4 stippen/kikkers/vlaggetjes/enz. Het aantal stippen staat voor het aantal keer klappen/spelen op instrument. Oefen een paar keer, zodat je weet dat iedereen het heeft begrepen. Leg nu de plaatjes in een bepaalde volgorde, kunnen de kinderen de volgorde klappen? Wie wil nu een nieuwe volgorde maken?

Ik hoop dat je veel plezier beleeft aan deze spelletjes!

Bron:

http://www.opvoedadvies.nl/muziek.htm
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/wetenschap/1.2639843#


Een reactie op “Taalontwikkeling en muziek

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s